Як почати катати фрірайд. 10 порад початківцю фрірайдера

25 Жовтня, 2021

Вже більше десяти років Golden Ride займається розвитком зимового фрірайду в Україні. Серед наших продуктів: школа фрірайду, кетскіінг (фрірайд-сафарі на ратраках), скітур з гідами та беккантрі. За ці роки нашими клієнтами стали сотні райдерів: від новачків до досвідчених гірськолижників. В цій статті буде мало “води” – лише самий сік, зібраний нами особисто, а також колегами-фрірайдерми та ресурсами з усього світу. 

1. Катайте з правильною компанією! 

Однозначно винесли цей пункт №1. Адже саме від “цих” людей буде залежати ваша безпека. Гори диктують свої умови, а взимку вони мають виконуватися особливо відповідально. Не катайте наодинці – це справді небезпечно. Світовий досвід, підтверджений практикою, рекомендує ідеальний розмір групи для фрірайду до 8 осіб. Це міжнародні гідські стандарти, де група – це одна нероздільна бойова одиниця! Від індивідуальних якостей кожного учасника, а також рівня організації взаємодії один з одним будуть визначатися: 

— мобільність групи, 

— безпека групи,

— вміння впоратися з різними ситуаціями.

Іншими словами: рівень групи визначається за самим слабким учасником! 

Але, навіть якщо ви катаєте з гідами, без базового розуміння понять, про які мова піде нижче, ви будете наосліп довіряти свою безпеку та життя іншому, чию кваліфікацію не зможете оцінити самостійно.

2. Реально оцінюйте свої скіли.

Обирайте схил, який вам під силу. Немає сенсу виходити на 35-градусний схил во фрірайді, якщо і по синіх трасах ви катаєте не надто впевнено.
Важливо розуміти, що перед тим, як вперше виїхати за межі курорта, потрібен неабиякий накат саме по трасам. При цьому чим різноманітніший ваш трасовий досвід, тим легше буде перейти до катання позатрасовому. Фрірайд – це не лише “японський пухляк” – це й змішаний рельєф, і бугри, і часто абсолютно різний сніжний покрив (корка, бетон, заструги і т.ін) протягом одного спуску. Доречі, всі серйозні школи, інструктори та гіди перш за все перевірять вашу техніку саме на трасі. Так можна правильно оцінити рівень групи і повести по маршруту, який буде безпечним та проїжджабельним для найслабшого учасника (а значить, і для всієї групи). 

3. Постійно працюйте над технікою 

Вміння катати фрірайд не залежить від дороговизни й крутості ваших лиж або сноуборда. Це не лижі самі їдуть, так само, як боти самі не йдуть, а це саме ви їми управляєте. Хороше спорядження лише має полегшити ваше катання. Тому в першу чергу важлива техніка катання.

Все просто: вчіться, накатуйте, працюйте над технікою, прогресуйте! Працюйте над своїми помилками в техніці. Накатуючи правильну техніку, ви випрацьовуєте контроль. Чим більше контролю – тим вище може бути ваша швидкість. А от помилки або нестача контроля й техніки на великій швидкості може привести до падінь з наслідками. Так що рецепт успіху і простий, і складний водночас: чим більше накату з правильною технікою, тим більше прогресу, кайфу і швидкості поза трасами. Ваш досвід та знання визначають рівень вашої ж безпеки. 

4. Засвойте ази лавинної грамоти 

Фрірайд – це катання по потенційно небезпечним лавинним схилам. “Тут лавин не буває і тут повністю безпечно”, – так може сказати або дурень, або шарлатан. Тому фрірайдеру важливо вивчити цю тему: відвідувати лекції, дивитися вебінари і т.ін. Але однієї теорії буде недостатньо, важливо на навчитися користуватися лавинним спорядженням на практиці, зрозуміти, як саме формується сніжний покрив, яким чином виникають лавини. Таким чином ви вже зможете бути ефективним при проведенні рятувальних робіт і ще краще – ці рятувальні роботи запобігти за рахунок правильного прогнозування. 

5. Чітко плануйте ваш фрірайд.

Фрірайд — це вища гірськолижна математика. У фрірайді ваші дії мають бути чітко розплановані: ситуація і прогноз, оцінка місцевості і участків, досвід учасників і правильно підібране екіпірування мають відповідати один одному. Лінія спуску, кожний поворот – все прораховуйте наперед. Чітко заздалегідь продумана траекторія, яка враховує безпеку, рельєф, погоду і стан снігу – це і є тактика фрірайду. Реалізація тактики – це техніка. Додайте до цього швидкість… Отримаємо гарячу суміш, де важливий кожний нюанс! 

6. Уникайте невиправданих ризиків та небезпеки 

В горах безпека найважливіша!  Навіть найкрасивіший та бажаний спуск не вартий того, щоб стати останнім. Тому в спірній ситуації обирайте максимально безпечний варіант. Важно вміти прийняти рішення відмовитися від спуску у випадку лавинної небезпеки, розвернутися та спуститися по безпечній лінії без зайвого ризику. Точно так само варто відмовитися від спуску по тому схилу, який не відповідає вашим очікуванням чи рівню катання одного з вашої команди. Наслідки можуть бути сумними, а проведення рятувальних робіт в віддаленій місцині у випадку травмування – це доволі складна й трудомістка подія. Власні амбіції та жага адреналіну мають бути усунені на другий план. Приймайте рішення тверезо, на “холодну голову”.

7. Зберіть “рюкзак фрірайдера”

Підійдіть максимально уважно до підбіру екіпірування і наповнення рюкзака перед виїздом. В середині сезону складніше впіймати необхідні позиції, тому потурбуйтеся про те, щоб бути готовим до поїздки заздалегідь. 

Тут напишемо про базовий вміст рюкзака фрірайера, а більш детальну інструкцію читайте в окремій статті “рюкзак фрірайдера”:

  • Лавинний комплект: щуп, лопата та лавинний датчік (біпер). Біпер, він же лавинний датчик – це як рятувальний жілет у фрірайді, без нього не можна! І ми запевняємо вас, що немає такого поняття, як “це лише Карпати”, “зі мною такого не трапиться” або “я проїду лише під підйомником” – лавини можуть сходити навіть в межах курортів і часто в найнеочікуваніший момент! 
  • Телефон з повним зарядом + бажано павербанк
  • Рації. Бажано мати як мінімум дві рації на групу – у стартуючого та замикаючого, проте, коли рація є у кожного учасника, всім буде комфортніше і, у випадку чого, безпечніше. Враховуйте, що в горах трапляються провали в стільниковому зв’язку, тому рація з налаштованою на вашу групу частотою – чудовий засіб зв’язку. 
  • Запасна маска (на випадок падіння, обледеніння, втрати буде незамінною!)
  • Запасні рукавиці, теплі верхонки (зазвичай першими мерзнуть саме кінцівки і ще +один утеплюючий/вітрозахисний шар може врятувати руки від обмороження!)
  • Ще один утеплюючий основний шар (легка пуховка, фліс)
  • Невеличка особиста аптечка (з урахуванням того, що основну аптечку бере із собою гід), сонцезахисний крем, гігієнічна помада 
  • Термос з гарячим чаєм/кавою
  • Енергетичний батончик, невеличкий перекус 
  • Маленький складаний ніж і армований скотч бувають вельми корисними в непередбачуваних ситуаціях 

Вміст рюкзака може збільшуватися в залежності від складності вашого походу, аж до появи повноцінного альп.комплекту, якщо ви зібралися лазити скі-альпінізм в горах Тянь-Шаню. 

8. Підберіть правильне екіпірування 

Далі мова піде як про саме лижне/сноубордичне спорядження (поради щодо вибору фрірайдних комплектів ми зібрали в окремих статтях від наших гідів), так і про те, що саме надівати на себе в день катання. 

Шолом – is a must! І неважливо де і коли ви катажте, який рівень складності має схил і скільки досвіду у вас в ногах – шолом має бути надітий завжди. 

Відносно одягу, візьміть за правило принцип “бутерброду”, або трьох шарів: 

  • Термобілизна (ми рекомендуємо синтетичну, компресійну – воно краще всього відводить вологу від тіла). Основна задача цього шара вивести вологу з поверхні тіла і не дати вам змокнути зсередини. 
  • Утеплювач (фліс, тонка пуховка, primaloft). Задача шара №2 зігріти і відвести вологу, з якою працював шар №1 далі, до шару №3. 
  • Мембрана. Основні функції шару №3: вивести вологу від шару №2 назовні, одночасно не пропустив при цьому дощ/сніг/вітер всередину 
  • Пам’ятаємо, що ми завжди рекомендуємо мати додатковий шар №2 — він буде гріти вас під час стоянок, перекусів або у випадку погіршення погодних умов 

9. Будьте готові до різних ситуацій 

  • Контактуйте з локалами: досвідченими райдерами, гідами та рятувальниками, щоб отримати більш повну картину в регіоні і зрозуміти, куди можна піти, а куди похід краще відкласти. 
  • Знайте телефони рятувальних служб в тому регіоні, де будете катати і вмійте швидко відправити ваші координати з смс або на будь-який інший месенжер. 
  • !Кожен вихід групи в беккантрі має бути зареєстрованим у відповідній рятувальній службі. При цьому рятувальники отримають інформацію про вашу нитку маршруту, кількість людей, тривалість подорожі – чим більше даних, тим легше і швидше можна буде діяти у випадку позаштатної ситуації. 
  • Моніторте прогноз погоди за крайні дні і в день виїзду. Таким чином ви зможете заздалегідь сформувати загальну картину снігонакопичення і приблизно оцінити стан сніжного покриву. 

10. Страхування.

Гірські лижі і сноуборд завжди пов’язані з підвищеним ризиком. Траса, фрірайд, кікер, бігейр… Будь ласка, не полінуйтеся застрахуватися на весь термін катання. Важливо знати, що звичайне туристичне страхування покриває випадки лише на території курорту! Якщо ви вирішили освоїти позатрасове катання, враховуйте це і при виборі страхового полісу. Так, справді є спеціальне страхування, поліс якого буде працювати і поза трасою. 

Підведемо підсумки. Всі рекомендації ми можемо звести до декількох простих правил: 

  • Знайдіть хороших напарників та/або компетентного гіда 
  • Відпрацьовуйте техніку катання 
  • Пройдіть лавинний тренінг, регулярно тренуйтеся працювати з лавинним спорядженням
  • Підбирайте спорядження у відповідності до вашої подорожі 
  • Збирайте інформацію: вивчайте прогноз погоди та лавинну ситуацію, спілкуйтеся з локалами і гідами, копайте шурфи і вивчайте стан снігу в регіон. 
  • Залишайте інформацію про себе іншим людям: друзям, родичам, рятувальникам.
  • Уникайте небезпеки. Якщо є сумніви – від спуска краще відмовитися або щонайменше змінити маршрут.
0 0 голосів
Article Rating
Підписатися
Сповістити про
guest
0 Comments
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі