Як вибрати гірські лижі для фрірайду. Рекомендації гіда

9 Листопада, 2021

лыжи для фрирайда

Матеріалів на цю тему є дуже багато. В цій статті я зроблю максимально лаконічний та зрозумілий огляд основних параметрів гірських лиж, на які ми звертаємо увагу першочергово.

  1. Ширина лижі.

Ширина — це перше, що відрізняє лижі для фрірайду від їхніх трасових братів. Під шириною лижі розуміють розмір талії, тобто найбільш вузької частини лижі. Фрірайдні моделі мають зазвичай талію від 90 мм.

Переваги вузьких лиж:

  • Легка та швидка перекантовка на жорсткому покритті.
  • Відносно невелике навантаження на коліна.
  • Майже схожі відчуття під час катання як на трасових лижах.

Проте в широких лижах є одна суттєва перевага:

  • Хороше вспливання в пухляку (глибокому та м’якому снігу) навіть на невеликих швидкостях.

Часто райдери-початківці обирають більш вузькі моделі з думкою, що як їм звичніше – значить простіше. Проте, опинившись в тому самому м’якому снігу, за яким ми й полюємо, починаються проблеми: через те, що лижі весь час тонуть, вузькачі потребують гарної техніки та великих швидкостей, а якщо схил зовсім пологий, доводиться сідати в задню стійку, лишаючи себе задоволення та сил. 

Тому, якщо обираєте першу пару фрірайдних лиж, краще звернути увагу на талію 100-110 мм. Вузькі, до 100 мм, залишаємо для специфічних умов – жорсткого снігу, бугрів, розковбаса, тобто в ідеалі це лижі не на кожен день. Також специфічними є й найширші моделі з талією більше 120 мм – лише для powder days.

лыжа для фрирайда

лыжа для фрирайда с обратным вырезом

Лише порівняйте вузькі Völkl Kendo 92 з монстрами Liberty Mutant (талія 149мм)

* Вибір лиж – справа дуже індивідуальна, тому найкраще, що можна зробити – пробувати якомога більше різних лиж в прокаті, тест-центрах, у друзів-райдерів та знайомих, щоб обрати саме ту модель, яка найкраще вам підходить.

  1. Профіль лижі

Існує два основних види вигина – кембер та рокер. Чим довше один вигин, тим менше інший – так що обираємо профіль лижі під свої задачі та конкретні умови.

  • Кембер (Camber) — класичний вигин в центральній частині, під колодкою, у вигляді арки. Надає лижі стабільності та чіпкості на твердому покритті. .
  • Рокер (Rocker) — зворотній вигин (зворотній кембер), допомагає лижам спливати та повертати в глибокому снігу. Всі сучасні лижі для фрірайду мають той чи інший тип рокера:
  • Передній рокер (Tip Rocker) – носок лижі трохи раніше загнутий вгору.
  • Передній+задній рокер (Tip & Tail Rocker) – підняті носок та п’ятка. Великий задній рокер потрібен, в першу чергу, для трюків та катання в свічі (тобто, задом наперед). Невисокий задній рокер в направлених лижах (чарджерах) полегшує повороти в м’якому снігу.
  • Повний рокер (Full Rocker) – лижа повністю вигнута, кембер відсутній. Прекрасно працює в цілині, але специфічна на жорсткому.
типы рокеров

Цікавить беккантрі-фрістайл (трюки на рел’єфі)? Обирайте лижі з високим заднім рокером й загнутою, як носок, п’яткою. Такі лижі називаються твінтіпами (twin tip). Хочете давати “прямого” на високих швидкостях – дивіться на моделі з кембером та переднім рокером; задній – опціональний.

  1. Жорсткість

Лижі мають жорсткість поздовжню й торсійну.

Торсійна (поперечна) жорсткість – спротив лижі скручуванню навколо поздовжньої вісі. Чим вона більша, тим краща передача зусиль лижника на канти. В каталогах торсіонка не вказується й нечасто згадується у відгуках та оглядах спорядження, проте всі виробники намагаються забезпечити достатню жорсткість своїх моделей, а ми можемо не надто цим перейматися.

Поздовжня жорсткість, як і її розподілення, критично важлива при виборі гірських лиж:

– Жорсткі носки лиж пробивають дрібні перепони (м’які бугри, замерзлі сліди і т.ін.). М’які носки краще спливають. Дуже м’які можуть на швидкості “хлопати“ по снігу, що дратує та створює відчуття некерованості.

– Жорстка середина лижі (ділянка під колодкою черевика) дає стабільність на швидкості та передбачуваність в складному снігу. М’яка лижа – більш фанова, прощає помилки техніки, вимагає від райдера менше фізичних затрат. Занадто м’яка середина лижі може вплинути на коректне спрацьовування кріплень. Особливо це відчутно в пінових скітурних кріпленнях, які можуть відстібнутися вхолосту. 

– Жорстка п’ятка допомагає при приземленнях після стрибків та дропів. М’яка дає певну маневреність – вона легше прогинається в дузі, зменшуючи радіус повороту. 

* Важким лижникам й снаряд варто обирати трохи більш жорсткий.

фрирайд в горах
  1. Ростовка.

Вибір довжини лиж (ростовка) також дуже індивідуальний, тому тут тільки загальні рекомендації. Лижі, коротше зросту фрірайдера, не прийняті. «Short skis suck!». Більше 20 см до зросту – потрібно пробувати, підійде не кожному. Стандартна порада +5-10 см справді добре працює в більшості випадків. 

Загалом, короткі лижі більш маневрені, довгі – стабільніші на швидкості та краще спливають завдяки великій площині ковзної поверхні.

* Іноді одна й та сама модель в різній довжині має й сильно різний характер, так що в оглядах і на тестах звертаємо увагу саме на свою ростовку!

  1. Радіус бічного виріза. 

Радіус бічного виріза (Sidecut Radius) в цілому вказує, до яких поворотів прагнуть лижі – коротких, середніх або довгих. Окрім того, лижі з великим радіусом менше чіпляються за різні форми мікрорел’єфа (дрібні нерівності, бугри, замерзлі сліди) – тобто в цілому поводять себе більш передбачувано в складних умовах. А в однорідному м’якому снігу радіус не такий важливий, як жорсткість і профіль лижі. Є навіть суперширокі моделі зі “зворотнім радіусом” – тобто талія у них є найширшим місцем.

фрирайд лыжа моща

  Volant Spatula. Перші лижі з повним рокером та зворотнім радіусом.

  1. Вага.

На сучасному ринку можна зустріти лижі “фрірайдної” геометрії та дуже різної ваги – від 1 кг до 3 кг (зазвичай вказується вага однієї лижі). Легкі лижі заведено носити на собі, на них простіше скітурити. Проте для спуску все ж таки більше підходять важчі моделі – вони краще проходять перешкоди, стабільніші на швидкостях, більш передбачувані в неоднорідному снігу. Також, зниження ваги негативно впливає на прочність, не дивлячись на використання найновітніших технологій та матеріалів. Нормальна вага фрірайдної лижі 1.8—2.3кг. Моделі для скітуру варто купувати тільки якщо ви справді збираєтеся багато ходити.

  1. Матеріали.

В сучасній лижній конструкції використовується таке велике різноманіття матеріалів, що цьому можна присвятити цикл статей. Тут згадаю лише метал. Посилення металом, зазвичай у вигляді титаналових пластин різної товщини форми і розміру, може йти в два шари чи в один під серцевиною. Титанал, разом із вагою, додає жорсткість та гнучкість, такі лижі відчуваються більш потужними, дають більш відчутну віддачу. Рекомендовано для агресивних лижників.

  • Декілька порад:

На лижі зазвичай стоїть мітка, де виробник радить ставити кріплення (Factory Recommended Mount Point), і для більшості райдерів це оптимальний вибір. У фрістайлових моделях мітка знаходиться ближче до геометричного центру лижі, в направлених – трохи ближче до п’ятки. В деяких випадках кріплення можна зсунути в ту чи іншу сторону від рекомендованої точки, що кардинально вплине на поведінку лижі. Наприклад, ви придбали лижі але щось не влаштовує, хочеться більш паркової направленості – спробуйте переставити кріплення на 1-2 см вперед. Тільки будьте з цим обережні, результат може вас здивувати.

* Будь-які лижі треба прикатати, не судіть їх за першим спуском. 

В каталогах виробників та магазинів можна побачити розділення лиж на категорії типу All Mountain, Big Mountain, Backcountry, Freestyle, Powder та інші. Насправді всі бренди мають різне бачення цього питання, тож і нам складно на це орієнтуватися, а краще – на описані вище параметри.

Не забувайте доглядати своє спорядження. Гарно підготовлені лижі краще справляються в цілому, а в цілині бистріше виходять в глісирування та потребують менших нахилів.

* Краще частіше наносити дешевий парафін ніж дорогий ніколи 🙂

Не варто купувати лижі, якщо у вас немає хороших черевиків. Взяти лижі в прокаті під ваші черевики просто, а ось знайти прокатні черевики під ваші ноги практично неможливо.

І найголовніше: навіть найпросунутіше спорядження нічого не вартує без вміння ним користуватися. Приділяйте більше уваги техніці й тактиці катання, лавинній безпеці та фізичній підготовці. 

  • На чому катати в Українських Карпатах.

Що би я порадив середньостатистичному лижнику для катання в Українських карпатах?

— Ширина талії 100-110мм;

— Середнього розміру передній рокер та кембер під колодкою; 

— Середньої жорсткості носок лижі, жорстка середина та п’ятка ;

— Довжина лижі +5-10 см до зросту;

— Радіус бічного вирізу 17-25 м;

Поєднання цих характеристик дозволить впевнено почуватися в таких мінливих умовах Карпатських гір – в альпійській зоні і в лісі, в пухляку та на бетоні. Інше залежитиме від вас та вашої техніки. Якщо конкретно по моделям, погляньте на Blizzard Rustler 10, Salomon QST 106, Völkl Mantra 102, Völkl 100Eight, Fischer Ranger 108(107)ti, Fischer Ranger 102fr, Armada Tracer 108 (м’якіша), Armada Invictus 108ti (жорсткіша)… Вибір набагато ширший, це лише перше, що спадає на думку і цілком доступне на українському ринку.

 Гід та інструктор Golden Ride — Василь Зарапа

Можливість навчитися та значно покращити фрірайд навички можна в “Школі Фрірайду”, в якій Василь керує лижним напрямком.

беккантри на кавказе
0 0 голосів
Article Rating
Підписатися
Сповістити про
guest
0 Comments
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі